Dekalog projektanta

  1. Zanim zaczniesz projektować gry, zagraj w kilka współczesnych gier planszowych i poznaj różne mechaniki.
  2. Bądź cierpliwy. Projektowanie gier wymaga sporo czasu, wielu testów i licznych poprawek.
  3. Zanim zaczniesz przekonywać innych do swojego projektu, chociaż raz zagraj sam ze sobą. Jeśli gra nie działa, przemyśl to i dokonaj zmian, by można było w nią zagrać od początku do końca.
  4. Nie poświęcaj zbyt wiele czasu na przygotowanie pięknego prototypu. Ma być po prostu schludny, a przede wszystkim praktyczny! Wystarczy, że będzie zawierał wszystko co niezbędne, aby zagrać w grę. Do sprawdzania mechaniki ilustracje są zbyteczne.
  5. Nie przywiązuj się do swojego prototypu. Nie zakochuj się w swoim pomyśle. Z praktyki wynika, że w 9 przypadkach na 10 po pierwszym teście trzeba będzie pomysł wyrzucić do kosza albo przebudować prototyp.
  6. Przed testem wyjaśnij na jakim etapie projektowania jest gra i co chciałbyś sprawdzić w tej rozgrywce.
  7. Słuchaj z uwagą testerów. Większość z nich gra i projektuje gry dłużej niż Ty. Ich uwagi naprawdę mogą być cenne.
  8. Pamiętaj, że testerzy krytykują Twój prototyp, a nie Ciebie. Nie bierz tych uwag do siebie. Za chwilę Ty będziesz mógł powytykać błędy w ich projektach
  9. Jeśli test zakończył się wnioskiem by wprowadzić zmiany – zrób to. Nie „zużywaj” testerów grając w tę samą wersję gry, bo kiedy w końcu zmienisz prototyp, nikt nie będzie chciał w niego grać.
  10. Tester też człowiek, więc po teście podziękuj mu za poświęcony dla Ciebie czas.